tag:blogger.com,1999:blog-8779086651351870182.post2688648262731735014..comments2023-10-26T05:16:39.627-07:00Comments on HORAS MADINA: Gordang Sembilan Deel 5AR Lubishttp://www.blogger.com/profile/16641044712425927832noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8779086651351870182.post-15840549736901241542013-11-06T03:52:09.770-08:002013-11-06T03:52:09.770-08:00De adat en de rol van de religie daarin doet denke...De adat en de rol van de religie daarin doet denken aan de 'pela' op de Molukken. Toen wij 20 jaar geleden Ambon bezochten leefden Mohammedanen en Christenen harmonisch met elkaar samen, zij het meestal in afzonderlijke dorpen. Sommige dorpen hadden met elkaar een pela, dit is een wederzijdse band waar verrichtingen, rituelen en taboes aan verbonden waren. Zo had het dorp Sirisore Serani (Christelijk Sirisore) een pela met Sirisore Selam (Mohammedaans Sirisore) aan de overkant van de baai.<br />Ook de geschiedenis van de godsdiensten op Ambon lijkt op die van de Bataklanden: heel vroeger animisme, dat nog doorwerkt in hedendaagse adatregels, daarna islamisering en kerstening. Er waren wel oorlogen tussen dorpen, maar nooit gebaseerd op godsdienst. Ook in Ambon-Stad ging dat zo. Zo heeft bijvoorbeeld de Christelijke Chinese familie Ongkiehong de grote moskee bij Wai Hao laten bouwen.<br />De afgelopen decennia is religieuze harmonie grondig verstoord. Hele wijken en dorpen zijn in de as gelegd, men vertrouwd elkaar niet meer.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12855039371851631778noreply@blogger.com